måndag 9 augusti 2010

Skolan och Björklunds förslag

Alltså: jag tycker att Björklund har gjort så mycket så bra för skolan under den här mandatperioden. Ordning och reda, betyg och så vidare. Fint.

Men, den här senaste diskussionen, alltså den där tanken är att föräldrar till stökiga barn skall tvingas sitta med i klassrummet och genom sin närvaro lägga hämsko på bråkstakens agerande i klassrummet, vettetusan vad jag tycker om... GUUUD så ängsliga alla är att råka stöta sig med en bråkig unge!

För det första kan jag konstatera att MITT liv skulle bli väldigt besvärligt om jag plötsligt, med ingen semester eller dyligt kvar, skulle tvingas vara borta från jobbet för att sitta med i klassrummet, eftersom lärare har blivit av med all sin auktoritet.

För det andra: vad är det för fel med det "gamla, gamla" systemet? Det vill säga:
1. March till rektorns kontor,
2. Samtal med rektor,
3. Lapp till föräldrar,
4. Uppsträckning av barn i hemmet med vederbörlig bestraffning (ingen TV, indraget lördagsgodis eller vad det nu kan vara),
5. Kontrasignering av lappen, och
6. Lappen åter till rektor.

Det har ju fungerat alldeles utmärkt - i vad? 100 år? - innan sossefieringen och "tyck synd om" och "inte hänga ut" skolan infördes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar