måndag 9 augusti 2010

Opinionsundersökning

Dom duggar tätt nu, opinionsundersökningarna. Det har jag ingenting emot, tvärtom! Jag - liksom, inbillar jag mig, väldigt många andra - tycker att det är lika spännande varje gång. Jag har även blivit uppringd några gånger av undersökningsinstituten!

Dock, det är illa beställt med statistikkunskaperna (liksom med mycket annat) bland våra journalister och reportrar.

Igår kunde till exempel SvD presentera en ny undersökning där Alliansen får 49,3% medan vänsterexprimentet får 46%. Moderaterna är dessutom största parti, igen. Glädjande siffor tycker jag.

MEN, det är alltså så att samtliga förändringar ligger inom den statisktiska felmarginalen. Det betyder att man inte kan utläsa någonting alls från undersökningen, samtliga förändringar kan tillskrivas slumpen.

Detta pågår hela tiden. I TV, radio och tidningar. Man presenterar undersökningen och de förändringar som undersökningen ger vid handen och sedan avslutar man nyhetsinslaget med att läsa innantill att "samtliga förändringar ligger inom den så kallade Statistiska Felmarginalen". Jag får alltid känslan av att nyhetsuppläsare, efter att ha rabblat det, tittar lite förvirrat mot kontrollrummet med lätt uppdragna axlar och inte har en aaaaaaning om vad det betyder.

Denna okunskap hos journalister är ju direkt farlig. Så fort det skrivs någonting i tidningar om ämnen som jag faktiskt kan en del om, så är artiklarna alltid (farligt ord, låt oss säga "ofta" istället) fulla av felaktigheter. OM det nu är så, inte kan det väl bara vara inom mina ämnen som det blir fel? Kan man lita på någonting...?

Se så det blir när händerna lever sitt eget liv på tangentbordet! Här hade jag tänkt skriva "toppen, ny undersökning" och så blir det så här gnälligt. Nåja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar