onsdag 30 juni 2010

Unga väljer RödGrönt, enligt SvD

I dag rapporterar SvD under rubriken "Unga väljer de rödgröna i valet" att stödet för Alliansen är rekordlågt bland de i åldersgruppen 18 - 29 år.

Av detta dras långtgående slutsatser på flera håll, till exempel här. Sammantaget handlar analyserna om att ungdomar satt sig in i frågor, analyserat dem noggrant och sedan gjort sitt val.

Skulle inte tro det.

"Är man inte vänster innan 30 har man inget hjärta, är man inte höger efter 30 har man ingen hjärna" som devisen går. Jag tror att det är en mycket mer rättvisande bild av hur landet egentligen ligger, något som (v) och (mp) dessutom tagit till sig när de argumenterar för att man skall få rösta redan från 15 eller 16 års ålder. Det är ju ett utmärkt sätt att se till att hålla nosen över 4%, eller hur Kamrat Ohly?

Att unga saknar hela spektrat av livserfarenhet som lägger grunden till en politiskt syn på hur samhället är organiserat är ju självklart. De har inga barn på dagis, de har inte mycket erfarenhet av myndighetssverige, av sjukvård, skattesystem, jobb, karriär, familj och försörjning osv. Dessutom saknar de naturligt ett fortlöpande intresse att sätta sig in i frågorna, det är mycket annat som drar i den åldern, om man så säger.

Det finns undersökningar som pekar på att unga i Sverige är bland de okunnigaste i världen när det gäller politik. I Sören Holmbergs undersökning i samband med valet 2006 visste en stor del av väljarna inte ens att vi då hade en (s)-regering!!! Okunnigast var - trumvirvel - vänsterväljarna (surprise!). "Av de kunniga väljarna röstar fler med (fp) och (m)", skriver Sören.

Jag tror alltså att SvD's artikel mer ger utryck för att unga säger ungefär: "Asså, borgarna, va, dom vill ba ge dom rika, men jag -typ- tycker att det är fel! Man måste ju tänka på andra oxo, asså".

Och då är det ju bra att det finns populistiska partier på vänsterkanten som säger just det ungdomarna vill höra - typ.

Och Mona till och med med exakt med samma ord och frasering.

3 kommentarer:

  1. Självklart är ungdomar mer vänster än höger. De är vana vid att någon annan (mamma och pappa) betalar för deras försörjning och att de inte ska behöva ta eget ansvar för sitt liv. Det passar väl ihop med de rödgrönas bidragspolitik. Klart att ungdomarna då känner sig hemma hos dom!

    SvaraRadera
  2. Jag är tjugofyra år och röstar borgerligt, de av mina kompisar som är intresserade av politik röstar borgerligt. De andra som inte ägnar politiken minsta tankemöda röstar rött. Jag tror att din analys är helt korrekt.

    SvaraRadera
  3. Japp. Unga väljer med hjärtat. Blint utan att granska innan de tar ett beslut. Det gäller rent allmänt. I politiken intresserar de sig endast för sakfrågorna och känner kanske inte till de ideologiska skillnaderna och deras historia. Skillnaderna idag anses kanske också ibland troligen vara så små att de skiter i dem.

    En polare, piratpartist, valde Vänsterpartiet för en tid sedan. Vi började debattera och så. Argumenten från hans sida var väldigt tunna. Han vill att alla ska ha det bra, ett land för folket och inte företagen, att sjuvården ska bli bättre, och fildelning. Kort och gott oerfaren. Jag frågade honom om han hade läst partiprogrammet men det hade han inte orkat göra. Han sa att man inte ska behöva läsa det för att förstå ett partis politik. Det lät som någon vänsterpropaganda han har blivit utsatt för. Jag sammanfattade då lite kort vad som stod där i partiprogrammet. Då svarade han och sa att man inte behöver hålla med om det som står där. Antagligen så började han tänka till då men vågade inte erkänna att han inte vet tillräckligt mycket om (V). Men detta gjorde mig helt klart bekymrad över den unga väljarkåren.


    Om man kollar på det här scenariet. Jag var också lite vilsen en tid men jag satte mig in i politiken och granskade på djup ideologisk och faktamässig grund innan jag valde. Det blev Moderaterna. Röstade blått för första gången i EU-valet. Nu försöker jag sätta mig in i de aktuella frågorna som drivs just nu.

    Jag gick i gymnasiet då och valet var under den tid jag gick samhällkunskapskursen. Något jag önskar hade varit en mer omfattande kurs och där med också en bättre kurs. Jag tycker att det är viktigt att man prioriterar den här kursen för att ge en bra introduktion till samhället, politiken och ekonomin. Utrota okunskapen helt enkelt. Inte mint så ska man lära sig resonera och argumentera.

    Just nu oroar man sig för vänsterpartiernas planer för skolan. Nerbantade kursplaner och "fokus" på individen och dennes behov, utan konkreta mål för alla? Flumskola mao.

    SvaraRadera