fredag 4 juni 2010

Så var debatten om var skolavslutningarna ska vara igång igen


Samma sak varje år, och precis lika tröttsamt.

När började vi förresten ha skolavslutningen i kyrkan?

Själv började jag i skolan i slutet av 60-talet och jag kan inte erinra mig att jag någonsin var i kyrkan på skolavslutningen. Jag gick i skolan i Västerås. Totalt 4 stycken skolor blev det från 1:an tills dess jag tog studenten på Carlforsska. Alla dessa skolor hade kyrkor i närheten, men avslutningarna var antingen i skolans aula, eller så var det i klassrummet (eller möjligen på skolgården).

Var det 70-talet som var radikalt, eller gick jag bara i ap-progressiva skolor som vågade vägra, eller...? Är det så att den här traditionen har vuxit fram de senaste 30 åren?

Jag har under alla omständigheter svårt att jaga upp mig varken för eller emot. Om jag förstår själva ritualen så är det ju inte religiöst så det förslår. Psalmerna man sjunger är ju sommarsånger mer än psalmer och så vidare, till exempel "Den blomstertid". Så vaddå? Låt det vara i kyrkan då.

Eller inte.
Jag vet inte.
Lägger ner min röst.

Vi hade i alla fall fina avslutningar i en lövad aula. Med "Den blomstertid". Vill man ta bort den också, förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar