torsdag 12 november 2009

Motorvägar är svåra grejer

Eftersom jag bor i Vasastan och jobbar inne i stan är jag nu för tiden förskonad från in- och utfartseländet i Sthlm, men när jag någon gång tvingas ut i det blir jag alltid i lika delar förundrad och förbannad.

Igår kväll var jag tvungen att åka till Kista centrum vid halvsex tiden, och vid Frösunda (där det är tre filer som går norrut) sitter alla - säger verkligen alla - i stillastående köer i de två vänstra filerna. Den högra filen (som jag åker i) är tom. Tom!

Vid Järva Krog blir det fyra norrgående filer, men samma sak gäller: samtliga sitter i de två vänstra filerna medan jag har två tomma filer att kryssa omkring i på högerkanten. Den trafik som kommer upp på E4 från Bergshamraleden kommer upp på en egen fil, men blinkar omedelbart vänster in i den tomma filen bredvid, och sedan vänster igen, in i den stillastående tredje filen... Obegripligt.

"Die dumme Schweden" säger tysken, och jag undrar om man inte ska instämma i det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar